És possible accedir remotament a un VPS que té Ubuntu des de l'escriptori remot de Windows?

Obro una altra consulta relacionada amb la comunicació entre sitemes operatius diferents. Actualment faig servir Windows a meu ordinador i accedeixo a un VPS que tinc contractat com a magatzem d’arxius i altres tasques. Aquest VPS també té instal·lat Windows, de manera que puc accedir-hi sense problemes des del meu escriptori remot a l’ordinador.

La pregunta és: podria accedir amb l’escriptori remot actual a un VPS que corre amb Ubuntu o seria incompatible? Ho pregunto perquè seria una nova manera de provar Ubuntu sense have de posar en risc el meu ordinador. Però he de saber amb seguretat abans si hi podré navegar amb normalitat des del meu escriptori remot.

De què manera et connectes al VPS , és a dir, quin programa utilitzes al Windows? Segur que és pot fer la connexió d’un ordinador amb l’Ubuntu, però s’hauria de saber quin protocol estàs fent servir per connectar-te.

Per provar l’Ubuntu des del Windows hi ha diverses opcions: 1) Instal·lar una màquina virtual, per exemple VMware ofereix clients tant per al Windows com per a Linux. És a dir, instal·les l’Ubuntu a una màquina virtual al Windows (igual que faries a l’inrevés com comentàvem al principi de l’intercanvi per tenir un Windows dins de l’Ubuntu), 2) hi ha un sistema ofert per Microsoft per instal·lar l’Ubuntu a windows que es diu WSL. Aquí hi ha instruccions: https://documentation.ubuntu.com/wsl/en/latest/howto/install-ubuntu-wsl2/

Ara mateix, per a poder acedir al meu VPS des del meu ordinador faig servir el programa que ve per defecte a Windows 10 i que es diu “Remote Desktop Connection”. La veritat és que no sé quin protocol fa servir.

Ja sé que hauré d’instal·lar la màquina virtual al nou VPS de prova, però el primer dia m’hi hauré de connectar des del meu ordinados Win 10. La pregunta és si podré accedir-hi amb normalitat o em caldrà algun programa de suport al meu ordinador. Si m’hi puc connectar sense problema, ja miraré d’instal·lar la màquina virtual VMWare des del mateix VPS. No hi he pogut trobar informació concreta sobre el primer aspecte. Creus que és possible fer servir el Remote Desktop Connection actual sense res més per a accedir a un VPS amb Ubuntu?

Perdona @isp00rt, però m’he tornat a perdre.

Vols instal·lar un Ubuntu en un servidor remot i accedir a l’escriptori d’aquest Ubuntu des d’un ordinador amb sistema operatiu Windows?

Pots descriure si us plau exactament què vols fer? Allò de la màquina virtual és una opció per instal·lar al mateix ordinador local que tens, i a la màgina virtual instal·lar-li l’Ubuntu. No hi ha res que calgui accés remot en aquesta opció. Un cop tens l’Ubuntu instal·lat a la màgina virtual, pots fer proves com ara accedir al VPS o d’altres que vulguis fer.

Efectivament, tal com explico al missatge d’encapçalament, vull fer una prova diferent. Ara que ja veig que instal·lar Ubuntu al meu ordinador és factible i no tan complicat com em pensava, vull provar una altra cosa.

Com ja he dit, vull mantenir de moment el meu ordinador amb Windows 10 i contractar un nou VPS amb Ubuntu en lloc de tenir Windows. La pregunta, per tant, seria si des del meu ordinador actual, i fent servir el Remote Desktop Connection que hi tinc per defecte, podria accedir amb normalitat al nou VPS i treballar-hi com si res. Com que són dos sistemes operatius diferents, no sé si hi podria haver-hi comunicació.

El tema de la màquina virtual el deixo per a més endavant, de moment.

Sí, és clar. Jo al que tu dius “VPS” li diria “servidor remot”. Per accedir a l’escriptori d’aquest servidor remot Ubuntu hi ha diversos programes i protocols a Windows.

No veig massa el sentit però al que vols fer, però potser perquè no acabi d’entendre-ho. Normalment tenir un servidor remot amb l’Ubuntu és per fer-lo servir justament com a servidor, per exemple tenir allotjat un servidor web, o un servidor de base de dades, o un sistema de núvol (Nextcloud, o semblant) per substituir Google, o coses així. No és massa habitual tenir un servidor Ubuntu remot per fer-lo servir com a escriptori, això ja ho tens al teu ordinador local.

Com et deia per tenir programes que corrin tant a l’Ubuntu com a Windows el més habitual és tenir un dels dos sistemes com sistema principal, i l’altre a una màquina virtual o en algun entorn que permeti córrer els programes de l’altre sistema. Per exemple:

  • Ubuntu com a sistema principal
    • Pots tenir un Windows complet en una màquina virtual
    • Programes de Windows poden córrer amb l’entorn Wine, un sistema de llibreries
  • Windows com a sistema principal
    • Pots tenir un Ubuntu complet en una màquina virtual
    • Pot tenir Ubuntu en un sistema que es diu WSL, no sé ben bé com funciona però veig que Microsoft ofereix això.

El motiu pel qual vull tenir un VPS amb Ubuntu és perquè el preu mensual es un 42% més barat que el mateix amb Windows!!! :smiley: El fet de no haver de pagar un coi de llicència Windows marca la diferència. El meu pla és moure el meu ordinador personal de l’actual Windows a Ubuntu després de l’estiu, de manera que no tinc pressa.

Però mentrestant, vull provar si un servidor remot amb Ubuntu em permet emmagatzemar amb normalitat tot el que ara tinc en el meu VPS Windows. Vull fer-ho sense pressa i a pams. A llarg termini, vull tenir les dues coses, tant el meu ordinador com el VPS amb Ubuntu, però vull fer-ho primer amb el VPS per a no jugar-me-la amb l’ordinador.

Així doncs, creus que amb l’actual Remote Desktop Connection de Windows al meu ordinador podria accedir sense problemes al VPS amb Ubuntu? Sense haver d’instal·lar res mes?

D’acord, ara vaig entenent una mica més les teves necessitats.

Pel que he llegit es pot fer servir el mateix RDP que fas servir per accedir a l’escriptori remot del Windows. Però requereix una configuració a l’Ubuntu que és una mica avançada. Tot i que és possible que el proveïdor del servidor Ubuntu que vols contractar t’assessori sobre com accedir a l’escriptori remot de l’Ubuntu.

Aquí he trobat un tutorial sobre com fer-ho, tot i que deu haver-hi molts més:

https://phoenixnap.com/kb/ubuntu-remote-desktop-from-windows

És molt important assegurar la seguretat del servidor si tens dades personals i sensibles. Suposo que el servidor Windows que tens ara està ben configurat i protegit. Hauràs de fer el mateix amb el servidor Ubuntu.

Crec que el títol de la teva pregunta va portar-me a confusió durant tot aquest intercanvi. Hauria de ser:

És possible accedir remotament a un VPS que té Ubuntu des de l’escriptori local de Windows?

La resposta és que sí. A la llarga però crec que paga que aprenguis a treballar des de la línia d’ordres, per treballar a servidors remots és molt més convenient que no obrir un escriptori. L’escriptori és útil per fer tasques ofimàtiques, gràfiques, etc. Però per gestionar un servidor no cal, i la connexió es fa molt més ràpida i segura.

Moltes gràcies per la informació. Miraré de provar-ho i de parlar amb el proveïdor del VPS a veure què em diu. Tan bon punt em trobi algun problema, estaré de tornada. :slight_smile:

Ja he parlat amb el proveïdor i m’ha dit que ells no proporcionen cap interfície visual al VPS. Ofereixen accés al terminal i ja t’espabilaràs introduint els comandaments. Hauré de fer servir un programa que es diu PuTTY per a accedir des del meu ordinador Windows al VPS.

Per tant, la meva pregunta seria: em pots recomanar alguna interfície visual que s’assembli a l’Ubuntu que em vas recomanar per al meu ordinador personal? I ja posats a demanar, millor si només calgués una única línia de comandament per a instal·lar-la. :wink:

A post was split to a new topic: Instal·lar un XRDP i un GUI a un servidor Ubuntu

Ja he instal·lat l’escriptori, però em sembla que no ho ha fet del tot bé, ja que continuo veient la pantalla de terminal sense cap canvi. T’enganxo les darreres línies del text perquè em diguis si hi ha algun error:>

Running kernel seems to be up-to-date.

Restarting services…

Service restarts being deferred:
/etc/needrestart/restart.d/dbus.service
systemctl restart gdm3.service
systemctl restart unattended-upgrades.service

No containers need to be restarted.

User sessions running outdated binaries:
gdm @ user manager service: systemd[1281]

No VM guests are running outdated hypervisor (qemu) binaries on this host.

Està tot bé?

La instal·lació de l’escriptori és una cosa, i exportar-ho perquè ho puguis veure remotament és una altra. Si poguessis connectar-li amb un cable una pantalla al teu servidor, aleshores la pantalla es mostraria aquest escriptori, però no és el cas.

Abans d’iniciar la configuració de l’accés a l’escriptori, quin escriptori has instal·lat? Suposo que LXDE, però no ho has dit.

Efectivament, he fet servir l’escriptori LXDE que em vas recomanar en l’altre fil.

Doncs a veure si les instruccions següents et permeten accedir a l’escriptori del teu servidor des del teu ordinador local. Primer s’instal·la el paquet “xrdp”:

sudo apt-get install xrdp

A continuació es configura que s’iniciï l’entorn gràfic d’escriptori quan s’iniciï la sessió:

echo "startlxde" > ~/.xsession

En principi ja hauria de funcionar. Et caldrà el nombre IP del servidor (quatre conjunts de xifres separats per punts del tipus 127.0.0.1), que suposo que el teu proveïdor t’haurà donat. Has d’obrir el client d’escriptori remot del Windows, com a ordinador has d’entrar el nombre IP, com a sessió has de dir-li “Xorg” i entrar el teu usuari i contrasenya, i a veure si es connecta.

Si no ho fa, anota’t si us plau tot el que vegis per poder descriure-ho amb el màxim de detalls.

No sé si tot ha sortit bé. He seguit els passos que m’has explicat i quan he entrar per primer cop amb el meu usuari (no el root), m’ha sortit aquesta finestra d’error:

En principi, veig que hi puc accedir amb normalitat. He fet clic a cancel·lar i he començat a provar les opcions visibles al marge inferior esquerre. Fins a on he provat, no hi ha cap problama, però he preferit sortir i explicar el que m’he trobata abans de seguir investingant-hi. Quin problema deu haver estat aquest?

L’accés a l’escriptori remot com veus ha funcionat.

Aquest missatge que has vist, és algun programa o servei que falla. Per veure quin és, obre un altre fil si us plau amb aquesta captura de pantalla i comentem com esbrinar-ho.

D’acord. Tornem al fil d’instal·lació de la VM.

Recorda’t si us plau de marcar el missatge que consideris que va solucionar la teva consulta.