Després de provar l'Ubuntu Bitlocker no deixa accedir al disc dur

Un cop feta la prova, el resultat és satisfactori al 50%. Per a començar, el miniPC no va detectar l’USB, de manera que no hi havia la possibilitat de mofificar la BIOS. Només trobava el seu propi disc dur intern. Per a confirmar-ho, vaig provar un altre USB amb arxius compatibles amb Windows i aleshores no hi havia problema. Per tant, ho vaig haver de provar amb un portàtil que té Windows 11 i aleshores vaig poder accedit al SO des de l’USB extern sense problemes. Malauradament, quan el vaig retirar i vaig mirar d’engegar un altre cop el portàtil, em va sortir una pantalla del Bitlocker dient-me que el meu disc durs estava encriptat perquè s’hi havia detectat un intent d’intrussió.

Això va ser ahir i a hores d’ara encara no he trobat una forma de desencriptar-lo i recuperar-lo. Gràcies a Déu que no ho vaig fer amb el meu PC per precaució. No sé si això és habitual o no, però un avís que això podria pasar s’hauria agraït i hauria mirat de prendre mesures per a evitar-ho.

Ara estic espantat que això em passi també amb el meu PC. El que vaig veure d’Ubuntu mentre hi vaig navegar em va agradar, la veritat, però ara sé que puc perdre el meu disc dur actual si l’instal·lo. Saps d’alguna manera d’evitar que el Bitlocker salti pel sol fet que la màquina hagi acedit a l’Ubuntu de forma prioritària en engegar la màquina?

Sento que no hagi anat tot bé. Això de Bitlocker ho he hagut de mirar, perquè no m’havia trobat mai. No hi ha gaires casos semblants al teu, al final vaig trobar un. El que sí que he vist és que si inicies la instal·lació, l’instal·lador t’adverteix que hi ha el Bitlocker activat i et dóna opcions sobre què fer.

Abans d’això, et comento el següent:

Això no ho entenc del tot bé, la modificació de la Bios és simplement canviar l’ordre d’arrencada. No sé exactament com ho mostra el teu sistema, però molt habitualment mostra els diferents dispositius des d’on arrencar el sistema: disc durs, Dispositiu USB, xarxa, etc. Ho dic perquè això sempre es podia fer independentment que des del Windows no es veiés l’USB.

Suposo que et refereixes a què l’ordinador es va iniciar a l’USB. No vas tocar la BIOS?

Bé, llegint sobre el Bitlocker, he vist que és un programa que porta el Windows des de fa unes versions que et permet encriptar el disc dur. Si el tens habilitat, has de conservar la contrasenya que genera per desbloquejar-lo si cal. En aquesta pàgina dóna algunes opcions sobre com trobar aquesta contrasenya: https://isnum.com/glosario-ciberseguridad/que-es-bitlocker/

Ara, la pregunta és, perquè si sols vas provar l’Ubuntu, cosa que no toca en res el disc dur existent, s’ha disparat el Bitlocker? La resposta és que si es canvia l’ordre d’arrencada al BIOS, hi ha una opció que es diu TPM, que dispara el Bitlocker.

Per tant, no sé si eres conscient que tenies el disc encriptat amb Bitlocker, i si és així, si conserves la clau de recuperació (i un USB o semblant) per desbloquejar-lo. També és important que ho repassis per al sistema principal, tot i que no facis res amb l’Ubuntu, et pots trobar que per alguna raó és bloquegi i tindries el mateix problema.

Per últim, sigui el que sigui el que acabis fent amb l’Ubuntu, és molt important que tinguis bones còpies de seguretat de tot, suposo que les tindràs sent un sistema que fas servir professionalment. Els ordinadors són dispositius mecànics, especialment els disc durs, subjectes a desgast i malfuncioament, i per tant sempre hi ha perill de pèrdua de dades si no es compta amb una bona còpia de seguretat.

Passats dos dies de pànic, finalment he pogut recuperar el disc dur encriptat del portàtil, però l’ensurt no me’l treurà ningú. El problema és al miniPC. Per algun motiu que no entenc no detectava l’USB amb l’Ubuntu. És un dispositiu que només té 2 anys. No és tan vell. Abans de provar-ho amb el meu ordinador, he d’estar completament segur que no em trobaré més sorpreses desagradables.

He estat investigant el tema del Bitlocker i he trobat que, en principi, no està instal·lat al Windows 10 Home, que és el SO del meu ordinador. De manera, que, en principi, no em trobaria aquest problema en cas d’instal·lació. Abans de fer-ho, miraré de fer més proves amb el miniPC a veure si em puc treure l’entrellat. Si tinc alguna altra consulta, ja tornaré aquí. Gràcies per tota la informació que m’has donat fins ara!! :wink:

D’acord, una mica agressiu aquest Bitlocker. Mira també el tema de TPM a la configuració inicial (Setup, de fet els ordinadors moderns ja no porten Bios sinó un altre sistema que es diu Uefi o Efi), teòricament això va ser el que va decidir pel seu compte bloquejar el disc dur sols en veure que s’iniciava des de l’USB.

Continuo donant-li voltes a veure què va passar exactament. Per aclarir: Vas entrar a la configuració d’arrencada de l’ordinador i canviar l’ordre d’arrencada? O vas iniciar l’ordinador simplement posant la memòria USB i engegant-lo?

Cap problema. Un cop comprovat que el MiniPC no detecta l’USB, ho provo amb el portàtil. Aquesta va ser la seqüència d’esdeveniments:

1. Engego el portàtil SENSE l’USB.
  2. Connecto l’USB.
  3. Reinicio el portàtil per a accedir a la BIOS. Un cop allà selecciono l’USB com a disc d’engegada per defecte.
  4. Reinicio el portàtil per a provar l’Ubuntu des de l’USB. Tot funciona correctament i puc navegar-hi sense problema.
  5. Reinicio el portàtil per a retornar la prioriotat al disc dur intern.
  6. Abans de completar el reinici, el Bitlocker apareix i m’encripta el disc dur intern.

Espero que això permeti esclarir alguna cosa.

Gràcies! Tot i que és quelcom on l’Ubuntu no té massa culpa, de fet el disc es bloqueja abans que facis res relacionat amb l’Ubuntu, estem mirant de posar algun advertiment en algun lloc que això del Bitlocker pot fer això.

Això ho hauria d’avisar el propi sistema abans o quan canvies l’ordre d’arrencada, un advertiment del tipus “Canviar l’ordre d’arrencada bloquejarà l’accés al disc dur i s’encriptarà”.

Com et deia, l’instal·lador de l’Ubuntu sí que veu si la partició del Windows està encriptada pel Bitlocker i et dóna instruccions sobre què fer: 1) si no la vols conservar, ignorar-lo, 2) si la vols conservar, sortir i deshabilitar el Bitlocker. Segons he llegit un cop instal·lat l’Ubuntu es pot tornar a habilitar el Bitlocker (quan l’habilites, encripta el disc dur).

A post was split to a new topic: Quines aplicacions per defecte venen a l’Ubuntu?

Acabo de fer una prova nova que aporta informació que crec que pot ser interessant. Tot i que no ho he especificat durant els meus missatges anteriors, la prova de l’Ubuntu que vaig fer no va ser en un pendrive USB, sinó en un disc dur extern amb connexió USB. Doncs bé, en aquesta ocasió he fet la prova amb el mateix miniPC, però ara sí, amb un pendrive USB.

I el resultat ha estat que NO hi ha hagut cap problema. Tot ha funcionat sense cap mena d’incident i al primer intent. Per tant, el problema era el coi de disc dur extern. Per algun motiu que no sé explicar, el meu miniPC detectava amb normalitat la presència d’un dispositiu extern que no podia llegir, però que no era capaç d’executar en engerar-se o reiniciar-se. No sé si pot ser rellevant o no, però allà on connecti el disc dur extern, es veuen dues unitats en lloc de només una, com hauria de ser el cas. No n’entenc el motiu si no és que el mateix dispositiu en va fer una partició quan vaig instal·lar-hi l’Ubuntu. Jo no n’he fet mai cap allà.

Hauria d’haver probat amb pun pendrive USB i m’hagués estalviat tots aquests maldecaps! :slight_smile:

Doncs sí, també podria explicar la irrupció del Bitlocker a l’altre ordinador. És important donar el major nombre de detalls en aquests intercanvis, sempre poden ser útils.