El programari de l’empresa on treballo, basat en Linux, ha tingut una actualització i els tècnics diuen que perquè funcioni correctament, ha de córrer amb una distribució que disposi d’un ‘entorn KDE’. Més concretament, es recomana de tenir KDE Plasma.
Com que aquest programari el faig servir a un VPS personal que em pago pel meu compte, i no al meu ordinador personal, no em fa por fer tantes proves com calgui. Per tant, què em caldria fer per a instal·lar-hi aquest KDE Plasma? El meu VPS corre amb Ubuntu 24.04.3 LTS (Noble Numbat) i només hi tinc insta·lats l’LXDE i l’XDRP.
KDE Plasma és un sistema d’escriptori (tal com LXDE, GNOME, XFCE). Una de les múltiples eleccions que tenim a Linux. Però no és un sistema d’escriptori lleuger com és LXDE, i a més funciona sobre unes llibreries que es diuen QT, per tant ha de baixar-se moltes coses.
Segueixo sense entendre gaire la necessitat de tenir (i servir) un escriptori a un servidor. Entenc que es tracta d’executar una aplicació propietària amb la qual sols es pot interactuar des d’una interfície gràfica que s’executi en un escriptori.
Entenc menys com una aplicació de Linux pugui requerir un escriptori determinat. Sí que hi ha aplicacions específiques de KDE (totes comencen amb “k”, com per exemple l’editor de vídeos “kdenlive” i moltes altres) i quan les instal·les instal·len moltes dependències (totes les llibreries QT), però no requereixen KDE per funcionar, ni funcionen millor a KDE. Sols estan més integrades perquè segueixen els principis de disseny d’escriptori del KDE, però corren igual de bé a GNOME o qualsevol altre escriptori.
Dit això, teòricament per instal·lar l’escriptori KDE amb:
sudo apt install kubuntu-desktop
ho hauria de fer, però després s’ha d’assegurar que s’inicia bé, que pots connectar remotament, etc.
I el fet d’instal·lar aquest KDE pot interferir amb l’actual instal·lació de l’LXDE i l’XDRP? Com tu bé dius, necessitaré poder-me connectar via Remmina des del meu ordinador
És un sistema d’escriptori totalment diferent de LXDE. Si fos un ordinador de sobretaula, hi ha interfícies d’entrada (on entres l’usuari i la contrasenya) en la qual pots escollir l’escriptori. Però sent un accés remot, suposo que has de configurar que s’inicïi un escriptori concret.
Per tant sí, segurament sols es podrà accedir a l’escriptori KDE, i per tant s’haurà de veure si s’aconsegueix configurar com ho hem fet per al LXDE. La veritat és que no conec casos que es faci servir KDE per l’accés remot, normalment es fa servir LXDE o XFCE.
Suposo que amb una Raspberry sí que es fa servir tant Gnome com KDE, però es diferent, perquè no és ben bé un accés remot (tot i que es configura com a tal) perquè tot està a la teva pròpia xarxa.