El meu Mozilla Thunderbird està instal·lat des d’un repositori que no crea un accés directe a la barra d’accessos directes principal. He mirat de crear-ne jo un directament sobre l’arxiu executable, però Ubuntu no me n’ofereix la possibilitat. Està a una carpeta dins d’altres subcarpetes i voldria ternir-lo fix a la barra princial. Com puc crear-hi un accés directe?
Per accés directe et refereixes a que surti una icona per a l’aplicació a la barra llançadora de l’esquerra de la pantalla?
Sí. Exactament això.
Doncs simplement obres l’aplicació, i a la icona que apareix al llançador amb botó dret del ratolí et surt una opció perquè quedi ancorada. També pots reordenar les icones arrossegant-les amb el ratolí.
Com ja he dit al primer missatge, això és que vaig provar primer, però no em surt l’opció.
Quines opcions et surten?
Les següents:
- Executar.
- Obrir amb…
- Tallar.
- Copiar.
- Moure a…
- Copiar a…
- Reanomenar
- Comprimir
- Enviar per correu
- Moure a la paperera
- Propietats
Aquestes són les opcions que surten si cliques a una icona al navegador de fitxers. No és això al que em refereixo.
Jo el que dic és el següent:
- Obre el Thunderbird
- A la barra de l’esquerra de la pantall (el llançador d’aplicacions, on tens de manera permanent LibreOffice Writer, LibreOffice Calc, Firefox, etc) t’hauria d’aparéixer una icona del Thunderbird.
- Clica sobre aquesta icona. Aquí hauries de veure “Ancora a …” (no recordo com ho posa exactament en català).
Si no et surt descriu si us plau el que surt.
No em surt. Només me n’apareixen dues:
- Totes les finestres.
- Sortir.
Perdona, què és el que no et surt? I on cliques perquè et surti això que poses (1. Totes les …)?
T’ha aparegut la icona del Thunderbird a la barra esquerra quan l’obres?
Has de descriure una mica més el que passa, perquè si no, no avancem.
Perdó. Confirmo que, quan clico soble l’executable, apareix una icona de Thunderbird en la barra com tu deies. El problema es que, quan selecciono el botó dret sobre aquesta icona nova que ha aparegut, les dues úniques opciones disponibles són les que he esmentat: “Totes les finestres” i “sortir”.
Si es poguessin fer captures de pantalla mentre hi ha menus de botó dret visibles, en pujaría una imatge, però veig que l’Ubuntu no ho permet.
D’acord, això sí quadra.
Jo crec que com que vas instal·lar el Thunderbird des de fora de l’App Center, aquesta versió no està integrada amb l’escriptori de l’Ubuntu, i per tant no es pot fixar al llançador. De totes maneres és possible fixar aplicacions que no estiguin integrades, però no és automàtic.
El que es pot provar és el següent:
- Navega al directori següent:
cd ~/.local/share/applications
- Amb l’editor nano, crea un fitxer que es digui
thunderbird.desktop
nano thunderbird.desktop
Escriu el següent a aquest fitxer:
[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
NoDisplay=true
Name=Thunderbird Mail
Name[ca]=Client de correu Thunderbird
Name[es]=Cliente de correo Thunderbird
Comment=Send and receive mail with Thunderbird
Comment[ca]=Llegiu i escriviu correu
Comment[es]=Lea y escriba correos y noticias con Thunderbird
GenericName=Mail Client
GenericName[ca]=Client de correu
GenericName[es]=Cliente de correo
Keywords=Email;E-mail;Newsgroup;Feed;RSS
Keywords[ca]=Correu;Email;E-mail;Mailing;Llistes;Notícies;RSS
Keywords[es]=Email;Correo electrónico;Noticias;Discusiones;Mensajes;Canales;RSS
Exec=thunderbird %u
Terminal=false
X-MultipleArgs=false
Type=Application
Icon=thunderbird
Categories=Application;Network;Email;
MimeType=x-scheme-handler/mailto;application/x-xpinstall;x-scheme-handler/webcal;x-scheme-handler/mid;message/rfc822;
StartupNotify=true
Actions=Compose;Contacts
[Desktop Action Compose]
Name=Compose New Message
Name[ca]=Redacta un missatge nou
Name[es]=Redactar un mensaje nuevo
Exec=thunderbird -compose
OnlyShowIn=Messaging Menu;Unity;
[Desktop Action Contacts]
Name=Contacts
Name[ca]=Contactes
Name[es]=Contactos
Exec=thunderbird -addressbook
OnlyShowIn=Messaging Menu;Unity;
No sś si funcionarà, l’he agafat de la meva instal·lació sols eliminant entrades per altres idiomes que no siguin l’anglès, el català i el castelà.
A veure si un cop creat i desat aquest fitxer amb aquest contingut, quan s’obre la icona al llançador, et surt l’opció d’ancorar-la.
Entenc que l’arxiu creat l’he de posar a la carpeta ~/.local/share/applications, oi?
Sí, s’ha de posar en el directori (carpeta) que indiques.
Doncs no ha funcionat. Em surten les dues mateixes opcions d’abans. ![]()
Em sembla que ha faltat alguna cosa.
Agrega-li:
#!/usr/bin/env xdg-open
a la primera línea.
Després des del navegador de fitxers, arrosega l’entrada per a aquest fitxer i deixa’l a l’escriptori.
Amb el menú contextual del botó dret del ratolí, cllicant sobre la icona de l’escriptori, escull “Allow launching” (ho tinc en anglès, busca l’equivalent a l’idioma que tinguis).
Fes doble clic i s’hauria d’obrir el thunderbird, ara fes un altre cop allò de clicar amb el botó dret sobre la icona que surt al llançador.
Vols dir això?:
nano thunderbird.desktop #!/usr/bin/env xdg-open
No, vull dir que editis el fitxer:
nano thunderbird.desktop
i li escriguis això a la primera línia:
#!/usr/bin/env xdg-open
Em temo que no ha funcionat. Un cop feta la modificació a nano, he arrossegat l’executable a l’escriptori. Quan he mirat les opcions disponibles amb el botó dret del ratoĺi, me n’ofereix les següents:
- Obrir
- Obrir amb una altra aplicació
- Executar com a programa
- Tallar
- Copiar
- Reanomenar
- Moure a la paperera
- Enviar a…
- Comprimir 1 arxiu
- Directori amb un item
- Propietats
- Mostrar a arxius
Com veus, no surt l’opció que esmentes. He provat de fer servir les opcions 1 i 3, però aleshores no s’obre el programa i em surt una finestra amb l’error següent:

He hagut de retornar l’executable a la seva carpeta original per a poder obrir e programa amb normalitat.
Si entres
thunderbird
a la línia d’ordres (la terminal), s’obre el programa?