Vull passar-me a Ubuntu. Paga la pena?

Aquest és el meu primer fil en aquest fòrum i he de dir que estic molt content de trobar-ne un en català. No em pensava que n’hi hagués cap! Dit això, aquesta és la meva consulta, de caràcter molt genèric, tot sigui dit.

Després de tota la meva vida fent servir Windows, m’estic plantejant seriosament de passar-me a Ubuntu. Però abans de fer-ho m’agradaria saber els possibles desavantatges que m’hi puc trobar. Porto un petit negoci i no em cal gaire cosa. Amb un paquet de servei com LibreOffice ja puc tenir el 70% de les meves necessitats cobertes. No em calen programes de disseny ni altres programaris de gran consum recursos. Òbviament em cal connexió a Internet a través del meu servei de VPN i un navegador normal com en Mozilla Firefox. El meu client de correu electrònic és Thunderbird.

1. Actualitzacions. Amb Windows no t’assebentes de quan les fan. Passa el mateix amb Ubuntu? Les has d’anar a ‘cercar’ tu o es descarregeun soles?
  2. Hi ha algunes aplicacions que necessito i que no tenen alternativa amb Linux. Puc fer una partició al disc dur i tenir l’Ubuntu com a sistema operatiu principal mentre mantinc Windows amb l’altra?
  3. Fins a on he vist a diversos tutorials a Youtube, cal introduir comandaments a mà per a fer coses que són automàtiques a Windows, com ara executar programes amb icones, per exemple. Fins a quin punt cal saber dotzenes de comandaments per a escriure’ls i executar programes?
  4. Es poden instal·lar els certificats electrònics de les administracions (AEAT, Gencat, etc) amb normalitat? Voldria moure els que tinc ara al Mozilla d’Ubuntu.

De moment crec que ja són moltes preguntes. A partir de qualsevol suggeriment que m’oferíssiu, segur que me’n sortiran més. :slight_smile:

Hola @isp00rt i benvingut a aquest espai. Abans érem a Ubuntu Forums, encara es pot accedir (Catalan Team), però el programari estava desactualitzat i l’actualització implicava una feinada inassumible, per tant ara està tancat. Veuràs que en el fòrum antic hi ha moltíssima informació, aquí fa sols des de mitjans de gener que estem.

Apart d’aquest fòrum, tenim la pàgina web https://www.ubuntu.cat , una llista de correus (Pàgina d'informació de la llista Ubuntu-cat) i un canal d’IRC, que és un xat (https://web.libera.chat/?channel=#ubuntu-cat). En tots aquests canals pots trobar usuaris de l’Ubuntu i de Linux en general.

Contestant la teva pregunta, òbviament la majoria aquí estem una mica esbiaixats perquè som usuaris de l’Ubuntu o d’altres distribucions de Linux. Intentaré respondre’t personalment doncs.

La resposta curta és sí, almenys pel que fa a mi, mai no m’he penedit de passar a usar l’Ubuntu com a sistema únic. Òbviament quan comences hi ha coses que semblen molt frustrants, coses que en un altre sistema feies sense pensar, i ara semblen complicades perquè ja no te’n recordes quan les vas aprendre a l’altre sistema. Per tant jo diria que és molt important saber que trobaràs aquestes frustracions, i que no necessàriament tot serà millor o funcionarà millor que a l’altre sistema. La qüestió és gaudir de poder tenir més control sobre la teva informació, i poder participar d’una comunitat molt àmplia de suport mutu. Passo a intentar contestar les teves preguntes:

1. Actualitzacions. Amb Windows no t’assebentes de quan les fan. Passa el mateix amb Ubuntu? Les has d’anar a ‘cercar’ tu o es descarregeun soles?

Això ho pots configurar, jo prefereixo que m’avisi quan hi ha actualitzacions i fer-les quan em va bé. Una cosa molt diferent de Windows són les actualitzacions de versió del sistema. Hi ha bàsicament dos tipus de versions: de llarg termini (LTS) que tenen suport per 5 anys i surten cada 2 anys, i de curt termini, que tenen suport per 9 mesos i surten cada 6 mesos. Per començar sempre és millor treballar amb les versions LTS, per la seva estabilitat i perquè no t’obliga a actualitzar cada 6 mesos. L’actualització de sistema també actualitza totes les aplicacions que tens instal·lades, però també hi ha actualitzacions menors que van sortint durant la vida d’una versió.

1. Hi ha algunes aplicacions que necessito i que no tenen alternativa amb Linux. Puc fer una partició al disc dur i tenir l’Ubuntu com a sistema operatiu principal mentre mantinc Windows amb l’altra?

Sí, això és diu “doble arrencada”, perquè quan s’inicia el sistema t’ofereix començar en un sistema o l’altre. En la meva opinió no és la millor opció per adoptar l’Ubuntu, perquè quan estàs en un sistema no estàs a l’altre. Per a Windows òbviament sí que és el millor perquè està en la seva partició i funciona com si no hi hagués cap altres sistema operatiu a l’ordinador.

Hi ha altres maneres de fer servir programes de Windows a l’Ubuntu. Una és el que es coneix com a màquina virtual. Això és com una aplicació que instal·les a l’Ubuntu i que permet simular un ordinador, amb la seva memòria, el seu disc dur, els seus dispositius. En realitat tot això està al sistema amfitrió, l’Ubuntu, però a tots els efectes es com un petit ordinador. Si tens una llicència instal·lable del Windows la pots instal·lar a la màquina virtual, i instal·lar-li les aplicacions que necessites.

Encara una altra manera és fer servir Wine. Això és un sistema de llibreries que permet que programes del Windows funcionin a l’Ubuntu. No tots els programes funcionen, pero si funciona, és la millor opció, perquè el programa en aquest cas sembla nadiu de l’Ubuntu.

1. Fins a on he vist a diversos tutorials a Youtube, cal introduir comandaments a mà per a fer coses que són automàtiques a Windows, com ara executar programes amb icones, per exemple. Fins a quin punt cal saber dotzenes de comandaments per a escriure’ls i executar programes?

No és necessari, excepte per tasques molt avançades. Però és un dels avantatges de treballar amb Linux, un cop vas aprenent, hi ha coses que pots fer moltíssim més ràpid a la línia d’ordres que amb un sistema de menús i ratolí.

1. Es poden instal·lar els certificats electrònics de les administracions (AEAT, Gencat, etc) amb normalitat? Voldria moure els que tinc ara al Mozilla d’Ubuntu.

Sí, hi ha una versió de l’Autofirma per a l’Ubuntu, jo signo documents tota la estona. I per entrar a pàgines que demanen el certificat, no hi ha problema, un cop instal·lat el certificat al navegador. Recentment vaig haver de fer un tràmit a la Generalitat, inscriure la renovació de la junta d’una associació, i l’últim pas era que hi havia un formulari que el navegador havia de signar per acabar el tràmit. Això m’oferia fer-lo baixant un programa que sols s’oferia a Windows i Mac, perquè deia que els sistema de Java que permetia fer aquest pas havia quedat obsolet. Vaig queixar-me al 012 de no veure’m obligat a fer servir sistemes propietaris per un tràmit públic com aquest, i insistint, em van respondre i em van oferir una manera de fer-lo amb l’Ubuntu que va funcionar. Crec que és molt important que insistim sobre això, sobretot quan es tracta de l’administració pública, hem d’insistir que tenen l’obligació que aquestes coses siguin multiplataforma.

Benvingut un altre cop, i no dubtis de preguntar el que vulguis tants cops com vulguis. Tingues en compte també que periòdicament fem alguna trobada on es pot portar un ordinador per resoldre alguna cosa concreta. Fer-lo remotament a vegades és complicat. Les activitats s’anuncien a la pàgina web i també aquí.

Moltes gràcies per aquesta informació tan detallada! Crec que ja tinc les primeres respostes que necessitava. Arran d’algunes de les coses que has dit, aquí deixo la segona tanda de preguntes :):

1. Molt interessant això que comentes de tenir una màquina virtual amb Windows a dins d’Ubintu. Quin programari em recomanaries per a fer servir en aquest sentit?
  2. Quina distribució d’Ubintu em recomanaries per a les característiques que he descrit a la meva presentació? He vist que n’hi moltíssimes i, fins a on he pogut llegir, poden fer milers de coses diferents, però no acabo de veure quina seria la més recomanable per a algú amb el meu perfil.

Merci un altre cop per endavant

1. Hi ha diverses aplicacions per fer la màquina virtual. Jo faig servir Virtualbox, no sé si és la millor, però és la que vaig començar a fer servir ja fa molts anys i encara continuo en ella. Hi ha gent que no li agrada perquè és d’una de les grans empreses tecnològiques actuals, però és codi obert i gratuïta. També hi ha ara una altra tecnologia que cada cop es fa servir més que és la de contenidors, principalment docker i lxd. Això són espais tancats on s’instal·la alguna aplicació, i com està “continguda” és molt segura, no pot accedir les teves dades ni res, sols el que li cal per funcionar.

2. L’Ubuntu és una distribució. El món de Linux és una mica confós al principi perquè la llibertat fa que hi hagi moltes alternatives per a tot, i un es perd. Altres distribucions són Debian, de la qual l’Ubuntu és un derivat perquè fa servir com a base aquesta distribució i de fet molts desenvolupadors de l’Ubuntu també ho son de Debian; Linux Mint, que és una derivada de l’Ubuntu, així que d’alguna manera és neta de Debian, i que actualment gaudeix de força popularitat, i moltíssimes distribucions més. Per anomenar alguna, Fedora, que és la versió lliure de les distribucions de l’empresa Red Hat, que també té versions de pagament, i Arch, una distribució molt interessant perquè un es va construint els programes a mesura que els instal·la, potser una mica avançada per començar.

El que té l’Ubuntu són “sabors”. Així trobaràs l’Ubuntu predeterminat, i altres sabors com Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu i d’altres (https://www.ubuntu.cat/baixa-sabor) . Fins i tot hi ha versions de les Generalitats catalana i valenciana. El que es diferencien els sabors és en l’escriptori que fan servir. L’escriptori és la interfície gràfica que permet interactuar amb el sistema. El Windows i el Mac sols en tenen un, però a Linux hi ha un munt de diferents. L’escriptori per defecte de l’Ubuntu és diu Gnome, i a més l’Ubuntu l’adapta una mica per tant té un aspecte una mica diferent que el Gnome oficial. El sabor Kubuntu fa servir un escriptori que es diu KDE, el Lubuntu un que es diu LXQt, el Xubuntu un que es diu XFCE, etc. Els sabors són mantinguts per la comunitat, mentre que la versió per defecte és mantinguda pels desenvolupadors de Canonical i la comunitat.

Jo començaria per l’Ubuntu per defecte. No hi ha problema d’instal·lar més endavant algun altre escriptori i provar, potser t’acabi agradant algun escriptori diferent al Gnome, però penso que per començar quan més dins del que ofereix la distribució per defecte estiguis, millor. Quan s’instal·la un escriptori el sistema no queda fixat, es pot després instal·lar un altre.

És possible que venint del Windows hi hagi algun altre escriptori al qual sigui més fàcil adaptar-se per la seva semblança, però l’avantatge d’estar en l’entorn que s’ofereix per defecte personalment opino que també s’ha de tenir en compte.

Molt interessatnt tot això que has comentat. Però no he acabat d’entendre el concepte de “contenidor”. Puc instal·lar windows en un contenidor exactament igual que ho podria per en una màquina virtual? Insisteixo que l’únic motiu pel qual vull windows és per les poques aplicacions que necessito per a treballar i que no tenen rèplica a Linux.

Per a instal•lar Windows et cal una màquina virtual, fins on sé.

A post was split to a new topic: Com puc instal·lar l’Ubuntu?