Respostes de l'administacions perquè els tràmits siguin neutrals a la plataforma

Recentment ens hem trobat amb el problema de PDF emplenable que no es pot emplenar amb cap dels lectors habituals a Linux, i pel qual s’ha de fer servir l’Acrobat Reader, que fa molt de temps que ja no està disponible a Linux.

No he tingut que enfrontar-me a aquest problema, i per tant no sé si aconseguiria emplenar el formulari si em trobés.

El que sí que puc dir és que em vaig trobar amb un problema d’un tràmit, i en aquest cas interactuant amb tècnics de l’administració, vaig poder fer-ho des de Linux. Es tracta del registre de la junta d’una associació. Aquest tràmit sols es pot fer en línia. Per omplir els formularis no hi ha problema perquè sent una web, es pot fer com a qualsevol altra web. Però al final hi havia un pas que era “signar el formulari”. Normalment per fer això no tinc problema, si em puc baixar un document PDF puc fer servir el programa Autofirma de l’administració estatal que és multiplataforma. Però en aquest cas la signatura es feia directament al navegador, i demana un “applet” que s’havia d’instal·lar a Windows (no sé tècnicament com funciona, em penso que és quelcom relacionat amb Java). Ni tan sols els Mac ho tenien fàcil. Ara bé, com deia, interactuant amb tècnics als quals em van posar en contacte des del telèfon de consultes 012, no de manera fàcil perquè van ser necessàries unes quantes interaccions, vaig poder instal·lar-me un “signador” a l’Ubuntu, que el meu navegador (Firefox) podia veure i així acabar aquest tràmit. No sé si vaig tenir sort de trobar un tècnic que no es va donar per vençut en front als errors que produïen les instruccions que tenien a la web, però el cert és que en aquest cas puc donar fe d’una experiència positiva.

Però és veritat que en general no és així. Conec un altre cas que m’ha explicat un conegut, el tràmit per demanar una subvenció per vehicle elèctric em penso, que el tràmit fallava perquè en un pas a l’usuari li calia un compte de Google perquè el formulari llegeixi el nom de la localitat des de la informació d’ubicació de Google, i en no tenir compte no va poder acabar el tràmit.

I per últim està el tema de les aplicacions de mòbil. No surt tant en àmbits de Linux perquè tothom fa servir mòbils amb Android o Iphones. En el meu cas, des de l’any 2017, faig servir mòbils amb l’Ubuntu Touch, per tant no hi ha cap aplicació pública (T-Mobilitat, gestió de bicis, aparcaments, etc.) que pugui tenir al meu mòbil. Ho soluciono tenint dins del meu Ubuntu Touch un emulador d’Android (Waydroid) on puc instal·lar aquestes aplicacions, però en qualsevol moment em temo que posaran més controls (tipus obstacles per fer servir les aplicacions en mòbils rotejats) i ja no podré fer-les servir si no tinc mòbil no rotejat i en aquests altres sistemes operatius.

1 Like