He perdut l'accés a un disc dur!

Al meu ordinador tinc instal·lats dos discs durs. Un principal i un esclau. des que estic treballant amb Ubutu he pogut accedir sense problema al contingut de l’esclau i hi he intercanviat arxius sense problema. Però, de sobte avui ja no hi puc accedir i em surt aquest missatge d’error:

Missatge error

Com puc recuperar-hi l’accés? Per què deu haver passat?

Quin sistema de fitxers tens a aquest disc? Ho pots veure amb:

sudo fdisk -l | grep "/dev/sdb2"

M’ha sortit això:

/dev/sdb2       1187840 937699327 936511488 446,6G  7 HPFS/NTFS/exFAT

D’acord. Veig que està formatejat en format HPFS/NTFS/exFAT que és un dels formats del Windows.

Com ho tens connectat a l’ordinador? De manera interna o és extern?

És un disc dur intern. Efectivament, em vaig descuidar de dir que era el meu disc dur vell de Windows. El principal que faig servir ara me’l vaig comprar nou i és en aquest on tinc una partició Windows i la meva actual Ubuntu a la vegada. En canvi, en el vell només tinc informació en forma Windows.

Si és un disc intern, hauria de tenir un punt de muntatge fix, i no un a “/media/egomet”. És “egomet” el nom del teu usuari?

Què tens a aquest disc? Suposo que l’arrencada de l’Ubuntu està a un altre disc,oi?

Primer podem provar a veure si es munta bé, i després fer-li un muntatge fix.

Per veure si funciona, crea una carpeta a la teva carpeta d’inici, anomena-li com vulguis, per exemple:

mkdir elmeudisc

A continuació podem provar si es munta:

sudo mount /dev/sdb2 ~/elmeudisc

És possible que es munti com a propietat del superusuari, amb la qual cosa no el podries escriure (no hi ha problema perquè es pot desmuntar després). Pero almenys es podrá veure si es munta bé, a aquesta carpeta hauries de veure el contingut del teu disc.

Efectivament, egomet és el nom d’usuari a Ubuntu. En el disc tinc arxius diversos de l’Office Word i Excel, música en mp3, videus en mp4, pdf, etc. L’arrencada està efectivament en el nou disc dur principal, on tinc la partició Windows/Ubuntu.

Què vols dir amb la ‘carpeta inici’ exactament? A l’Ubuntu o al disc dur que no puc veure?

Ho provaré com dius, però no entenc com és que m’ha funcionat bé durant dies i ara de sobte ha deixat de funcionar. Per què pot ser?

Per “carpeta d’inici” sempre em refereixo a la teva carpeta d’usuari, el teu “home”.

Els discos durs, quan son interns i tenen una partició muntada en sistemes de fitxers de Linux (ext4, etc.) són configurats per muntar-se automàticament quan instal·les el sistema. A "/media/<nom d’usuari> es munten els dispositius que es connecten i desconnecten, com ara dispositius de memòria USB o discos externs.

Sembla que de la manera que tens configurat l’ordinador, aquest segon disc intern l’Ubuntu el considera un dispositiu extern que s’ha endollat a algun lloc, i per això el munta de manera transitòria a /media. Si entre mitges has iniciat el Windows, és possible que el Windows l’hagi deixat en un estat en tancar-lo que faci que ara l’Ubuntu no el pugui tornar a muntar.

Per tant la solució és crear-li un punt de muntatge permanent, però primer convindria veure si es pot tornar a muntar de manera transitòria.

Merci per la informació. És a dir, que he de crear una carpeta al meu home/ d’Ubuntu per a aleshores mirar de muntar-la al disc dur de Windows a través de la instrucció que has especificat, oi?

Podries confirmar la pregunta del meu post anterior, sisplau?

Sí, però el que muntes és el disc a la carpeta que crees. Si mires l’ordre:

sudo mount /dev/sdb2 ~/elmeudisc

/dev/sdb2 és el dispositiu que refereix al disc, i ~/elmeudisc és la carpeta

El símbol “~” és una drecera a la teva carpeta d’inici, o sigui l’ordre següent és equivalent:

sudo mount /dev/sdb2 /home/egomet/elmeudisc

No m’ha deixat fer-ho. M’ha sortit aquest error:

Windows is hibernated, refused to mount.
Falling back to read-only mount because the NTFS partition is in an
unsafe state. Please resume and shutdown Windows fully (no hibernation
or fast restarting.)
Could not mount read-write, trying read-only

Com veus, t’està dient que el Windows va tancar aquest disc de manera incompleta, i per tant l’Ubuntu no el pot muntar.

Haurem de buscar què s’ha de fer perquè quan es tanca el Windows el disc no quedi d’aquesta manera.

Ho ha muntat de totes maneres? L’hauria muntar de sols lectura, sense permís d’escriptura.

Sí, puc accedir-hi i veure què hi ha, però no moure ni modifcar-hi arxius, que és el que em cal. Què em proposes de fer?

A veure si obrint el Windows, i fent un chkdsk que crec que és el que es fa per veure l’estat dels discos (“chkdsk c:\ o la lletra que sigui”) i després tornant a l’Ubuntu, el disc torna a estar en un estat muntable. Si és així, després es pot intentar fer permanent el punt de muntatge. Tot i que no sé si vas alternant amb Windows si no el tornarà a espatllar.

Abans de provar-ho, confirmo que sí, alterno amb Windows sovint perquè hi ha programes que només em funcionen a Windows. Vols dir que això serà un problema?

No, en principi no hi ha problema, però s’ha de veure perquè el Windows en tancar-se deixa aquest disc en un estat de tancament incomplet.

Per un altre cantó el sistema de fitxers del Windows té un sistema de permisos menys complet que els sistemes de fitxers de Linux, però no crec que per escriure i llegir fitxers del disc això t’hagi d’afectar.

Com veus el disc a Windows? Com un disc normal, o com un dispositiu que pots desconnectar (semblant a un dispositiu USB que connectes a l’equip)?

A Windows el veig com un disc dur més dins del llistat de dicsc durs de la màquina. El meu disc dur principal és la unitat C: i aquest disc dir el veig com a unitat D:. Quan faig servir un USB extern em surt com a unitat E:.

Has de fer aleshores un “check disk” al Windows, això en principi el deixarà en un estat normal. Crec que es fa amb l’ordre "chkdsk d:" o semblant.

Abans de fer-ho, voldria que em confirmessis si això ho hauré de fer sovint o no. Jo tenia pensat fer servir asquest disc dur secundari com a canal directa de comunicació entre la meva particicó de Windows i la d’Ubuntu. És a dir. Quan estic a Windows no puc veure res d’Ubuntu per raons òbvier. Però això si treballo un document allà (text, imatge, videu, etc.), voldria després poder-lo anar a cercar i moure a la partició d’Ubuntu des de la pròpia partició d’Ubuntu.

Podré fer-ho amb normalitat ho hauré de “reparar” el disc secundari cada cop que hi remeni des d’Ubuntu?