Encriptació de partició de disc dur Ubuntu/Win 11

Com que no puc continuar al fil en què vaig obrir el tema, n’obro un altre. Des del fòrum en anglès em diuen que, amb una partició Ubuntu/Win11 no es pot fer la encriptació un cop acabada la instal·lació. S’ha de fer durant la pròpia instal·lació. Ara mateix, hauria de fer una còpia de seguretat de tot el disc dur, reinstal·lar l’Ubuntu i recuperar els arxius de la còpia. Òbviament, no penso fer-ho pel risc que això suposa. Aquí deixo l’enllaç del fil en què ho expliquen:

Al final he optat per encriptar només els arxius i carpetes més sensibles de forma local mitjançant un programari específic. Un cop més, gràcies per l’esforç d’haver mirat aquest cas meu particular.

Sempre pots demanar amb un missatge personal (ho permet clicant sobre el nom d’un usuari del fòrum) que es reobri el tema, explicant la raó per fer-ho.

Quant als consells rebuts a la consulta feta a l’àrea general de suport, el suggeriment de reinstal·lar l’Ubuntu no implica haver de fer una còpia de seguretat de tot el disc. Sols implica això, tornar a instal·lar l’Ubuntu, per tant sols afectarà la partició de l’Ubuntu. Això sí, hauràs de prendre nota dels programes que vas instal·lar (sent programari lliure, no hi ha problema de tornar-los a instal·lar) i fer una còpia de les dades que hi hagin, atès que es reescriurà la partició.

De fet, quan surt una versió nova de l’Ubuntu, hi ha dues opcions per instal·lar-la: 1) fer una actualització de la versió existent, això conserva les dades i programes instal·lats, o 2) fer una instal·lació neta, això vol dir reinstal·lar l’Ubuntu però fent servir la nova versió, en aquest cas s’ha de fer el que deia a dalt, reinstal·lar el programes que no venen de sèrie amb l’Ubuntu, restaurar una còpia de les dades personals i recuperar les configuracions i personalitzacions. Tot i que sona complicat, hi ha molta gent que prefereix actualitzar versions amb instal·lacions netes perquè té l’avantatge d’assegurar que no hi coses mal configurades que se arrosseguen d’una versió a una altra. En el meu cas sempre he preferit fer actualització de versió, però sé que la major part de la gent prefereix instal·lacions netes.

Per facilitar la instal·lació neta, molta gent crea més d’una partició en instal·lar l’Ubuntu, amb una partició “/home” separada de la partició on està el sistema. Això té l’avantatge de que es pot reutilitzar aquesta partició “/home” en la nova versió sense haver de copiar i restaurar dades d’una versió a l’altra. Però no és recomanable per a usuaris novells, millor fer servir el que ofereix l’instal·lador de sèrie, que és posar-ho tot en una única partició.

Ho tindré en compte per a la propera actualització. Gràcies per la info.